
Axel Andersson
Alexander Svedberg
Framtidens kritik
Två essäer
Var kritiken av konstnärliga uttryck bättre förr? Eller mår den väl, trots klagosånger och krisvarsel? Oavsett vilket står kritiken inför en oundviklig förändring. Nya mediala format och ekonomiska verkligheter måste förhandlas i digitaliseringens spår. Frågan om morgondagens kritik är central vad gäller konstens möjliga verkan i en föränderlig offentlighet. Den kritiska akten i vid mening, utövad inte bara av professionella utan av oss alla, behöver leta efter alternativa riktningar och definiera sin roll och mening. Möjligheterna är stora, liksom svårigheterna. Framtidens kritik är ett essäistiskt utforskande i två delar av den offentliga kritiken i skärningspunkten mellan estetik, ekonomi och teknik. I »Kritiken om 100år« läser Axel Andersson dagens digitalisering och demokratisering genom tre förhållanden: urval/automatisering, amatör/professionell samt tid/plats och pläderar för en demokratisk expandering av kritiken. I »De blödande nätverken« reflekterar Alexander Svedberg över kritikens, språkets och människans relation till framtidens gränsöverskridande teknologier. Utifrån begrepp som »planerat åldrande«, »kritisk responsivitet« och »avatarskap« undersöker han möjligheter till kritisk anpassning och subversion.
Ladda ner