Magnus William-Olsson (red)
Nå ut, nå fram, nå in
– Om distribution av litteratur, konst och kritik på 2020-talet
När alla som vill kan publicera sig tvingas envar att tampas med överflödet. Till hjälp har vi tekniska don och system som sållar bort och lyfter fram, vanligen på grundval av lönnligt insamlad data om våra preferenser och beteenden. Distribution av konst, av idéer, av kritik och litteratur handlar inte längre, som ordet etymologi anger, om att ”fördela, dela ut”, utan om att navigera i bortsållandets uppmärksamhetsekonomier. Konstnärens och författarens önskan om att nå ut, fram och in med sina verk förvaltas i allt högre utsträckning av system som inte erkänner konsten som sådan och inte heller publiken, om vi med det ordet förstår det allmänna och offentligheten. I vår fas av digitaliseringen har distributionen blivit till m ånga författares och konstnärers huvudvärk och mardröm.
I varsin personlig essä reflekterar idéhistorikern Viktor Andersson, ekonomhistorikerns Rasmus Fleischer, sociologen Karl Palmås och poeten Magnus William-Olsson, alla tillika verksamma som kritiker, över hur distribution av konst, litteratur och kritik kan tänkas och förstås i vår epok.
Ladda ner